Jak jeść z niedoczynnością tarczycy

Problemy z tarczycą można zaobserwować u nawet 6% osób w średnim. Obecnie coraz częściej diagnozuje się młode osoby z zaburzeniami jej funkcjonowania. Choroby tarczycy postępują z wiekiem, szczególnie nieleczone lub ignorowane przez lata. Zaburzeniami pracy tarczycy może być nadczynność lub jej niedoczynność. Tę drugą częściej rozpoznaje się u kobiet w młodym lub średnim wieku. Czy życie z niedoczynnością tarczycy może być łatwe i przyjemne?

Żywienie przy niedoczynności tarczycy

niedoczynność tarczycy - dieta specjalistycznaKażdy, kto zna osobę z chorą tarczycą, lub sam jest jej posiadaczem, wie, że przy tym zaburzeniu można spotkać się z zaburzeniami odżywiania. Brak apetytu, pomimo którego odnotowuje się wzrost masy ciała, to typowy objaw chorej tarczycy. Niekontrolowana choroba może prowadzić nawet do niebezpiecznej nadwagi i otyłości. Specjaliści polecają, by zwracać szczególną uwagę na dietę, ponieważ dzięki niej w większym stopniu jest się w stanie zapanować nad niespodziewanym tyciem. Niedoczynność tarczycy – dieta specjalistyczna, ostry rygor i brak przyjemności z jedzenia – tak wielu osobom kojarzy się jadłospis osób chorych na tarczycę. Ale czy musi tak być? Dietetycy przekonują, że da się zdrowo zbilansować dietę, tak, by czerpać z niej przyjemność jedzenia oraz zachować zdrowie i dostarczyć sobie najlepszych składników odżywczych. Niedoczynność nie lubi nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego odradzane jest spożywanie takich produktów, jak słodycze, przetworzone produkty, składające się w dużej mierze z cukru, a także tłustego nabiału, na przykład masła. Większość diety osób chorych powinny stanowić sezonowe warzywa i owoce, w oparciu na roślinnym białku (strączki – tanie, smaczne i zdrowe). Należy jeść regularne, średnie posiłki – nie głodzić się w ciągu dnia dwoma dużymi, ani nie przejadać częstymi, niewinnymi przekąskami. Ilość płynów, spożywanych w ciągu doby, należy dobrać indywidualnie, ale normą jest minimum dwa litry. W diecie powinny znajdować się produkty wzbogacone o jod, który obniża poziom TSH.

Dobrze zbilansowaną dietę pomoże opracować specjalista od żywienia, czyli dietetyk. Profesjonalna porada nie równa się z żadnym gotowym jadłospisem z Internetu, pomimo wielu pomocnych rad, dotyczących życia z niedoczynnością tarczycy. Przy takich problemach, jak zwiększanie masy ciała, pomimo regularnego, zdrowego jedzenia, może też występować ogólne osłabienie i obniżenie samopoczucia. Ważne jest wtedy, by urozmaicać dietę w składniki, które dodadzą nam energii i przyjemności ze spożywania ich.

Jak jeść z niedoczynnością tarczycy
Przewiń do góry